[pic=76_1294152267.jpg]De stadsdiensten gebruiken vanaf 3 januari 2011 een nieuwe huisstijl. Met deze nieuwe huisstijl wil de stad zijn communicatie met de burger, bezoekers en bedrijven van de stad moderniseren. De huisstijl bestaat uit een logo, een bijhorend lettertype en een huisstijlhandboek met toepassingen voor administratie en promotie van de stad. De huisstijl omvat ook regels rond spelling, aansprekingen en afkortingen. Het nieuwe logo van de stad vormt een gestileerd blad en is afkomstig van de originele Herentalse boom. Ook de roodzwarte kleuren verwijzen naar de kleuren van de stad. Het nieuwe logo betekent immers niet dat het Herentalse wapenschild afgeschaft zou worden. Het wapenschild blijft het officiële wapen van de stad. De Herentalse boom krijgt daarom op het officiële briefpapier een prominente plaats en zal ook voor ceremoniële gelegenheden gebruikt blijven worden. [b]De ontwikkeling en invoering van de huisstijl kost €25.000[/b]De nieuwe huisstijl zal vanaf 3 januari steeds meer verschijnen in het straatbeeld en de communicatie van de stad. Het briefpapier en de enveloppen van de stad zullen al dadelijk in gebruik zijn. De auto’s en vrachtwagens van de stad krijgen in de loop van januari een nieuwe belettering en er gaan ook nieuwe versies van de stedelijke websites online. Verder zal de Stadskrant vanaf februari in de nieuwe huisstijl opgemaakt worden. De stad heeft ook een aantal kostenbesparende maatregelen genomen. Zo zullen de uitvoeringsdiensten de naamborden op de openbare gebouwen zelf monteren en koos de stad voor een standaard gratis lettertype. Ook zal de huisstijl geleidelijk ingevoerd worden. Dit betekent dat voorwerpen waarop nu nog het wapenschild staat, enkel vervangen worden wanneer ze versleten of stuk zijn. De stad heeft de huisstijl ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau Phobos. De kosten voor de ontwikkeling van de huisstijl door Phobos bedragen ongeveer 25.000 euro.De ontwikkeling van de nieuwe website herentals.be werd gegund aan een Gentse firma.